ARISTA Executive Search projektu
vadītāja Latvijā Krista
Kristiāna Briņķe ir veikusi pētījumu par jaunāko darba tirgus
paaudzi. Viņa atzīst, ka Z paaudze straujiem soļiem ienāk darba tirgū.
Centrālās pārvaldes statistikas dati liek
secināt, ka Latvijas darba tirgū šobrīd ir aptuveni 3 procenti Z paaudzes darbinieku, bet
ar katru gadu šis skaitlis tika augs un augs. Šī paaudze ir nākusi pasaulē no
1995. līdz 2010. gadam un viņu personība ir veidojusies laikā, kad vecāki cieta
no ekonomiskās krīzes, daudzi zaudēja darbu un pārcēlās uz citu dzīvesvietu.
Par viņiem mēdz teikt, ka tā ir interneta paaudze jeb digitālie iezemieši, jo
tiek lēsts, ka “piedzima” internets un piedzima Z paaudze.
Z paaudzei ir raksturīgi,
ka viņi
ļoti novērtē klātienes komunikāciju un cilvēcību, kā arī ļoti izvērtē cilvēkus
ar ko kontaktējas. Z paaudze ir patstāvīgi, neatkarīgi
individuālisti, kas ir gatavi smagi strādāt. Viņi liks visu uz spēles, lai
uzvarētu un tādēļ izteikti baidās no neveiksmēm un nepārtraukti sevi salīdzina
ar citiem. Tā ir paaudze, kas ir vērsta uz pašattīstību, viņiem piemīt izteikta
pašpārliecība, novērtē savu privātumu un ir vēlme glābt pasauli.
Potenciālajiem darba devējiem ir vērts zināt
trīs lietas, ko Z paaudze sagaida – pirmkārt, jēgpilnu
darbu, kam ir kāds augstāks mērķis, organizācijā, kas ir sociāli atbildīga.
Otrkārt, rutīnas lietas, piemēram, papīru kopēšana, viņi labprātāk grib aizstāt
ar inovācijām un tehnoloģijām. Un visbeidzot, Z paaudze sagaida
fleksibilitāti, stabilitāti un cilvēcīgumu.
Noteikti pozitīvi ir tas, ka tiek prognozēts,
ka Z
paaudzei būs lielāka lojalitāte pret darba devēju un darba
tirgū būs mazāka darbaspēka mainība. Toties īstais
“talantu karš” mums visiem ir tikai priekšā, jo visi gribēs izķert šīs paaudzes
pārstāvjus, kas ir piedzimusi ļoti, ļoti maz.
Kā
vislabāk sadraudzēties ar Z paaudzi?
Lai piesaistītu jauno darba tirgus paaudzi,
Jums ir jābūt sociāli atbildīgiem, atvērtiem un caurspīdīgiem, ar labu
iekšējo darba kultūru. Tas nākotnē aizvien lielāku lomu
spēlēs organizācijas tēla uzlabošanai tieši kā darba devējs.
Protams, ir arī jādomā inovatīvi un jāievieš
daudzus jauninājumus jau pašā atlases procesā, kā, piemēram, ieviesiet
inovatīvu CV vai pieteikumu iesūtīšanu.
Bet, lai noturētu spējīgos Z paaudzes
pārstāvjus, Jums ir rūpīgi jāpieskata, lai tie “nepārdeg” (jo
šai paaudzei ir izteikti liela tendence), rīkojiet regulāras sanāksmes,
piesaistiet mentoru, kā arī sniedziet iespēju attīstīt organizācijā iekšēji gan
vertikāli, gan horizontāli, kas jaunajiem censoņiem īpaši nāks pie sirds. Un
visbeidzot – nelieciet Z paaudzei regulāri strādāt milzīgās komandās un
atvērtajos birojos -, jo tas viņiem rada diskomfortu.
Noteikti pieņemiet
darbā Z paaudzes pārstāvi, jo tā Jūs iegūsiet darbinieku, kas ātri strādā,
lieliski spēj atrast informāciju un vienlaicīgi spēj veikt vairākus darbus!
Veidojusi: Krista Kristiāna Briņķe, ARISTA
Executive Search
*Ir aizliegts pārpublicēt šo rakstu bez
iepriekšējas IG Konsultācijas atļaujas.